ŞİRİNLER

Şükrü Kahraman

sukrukahramannn@gmail.com

1 Mayıs 2021

Cumartesi

Hepimizin çocukluğunda unutamadığı, anılarında halâ yerini koruyan, ufacık çocuk dünyasını bezeyen bir çizgi film mutlaka vardır.

“Peyo” lakaplı Belçikalı karikatürist Pierre Calliford’un 1958 yılında ürettiği “Şirinler”de bunlardan biridir.

“Şirinler”in İngilizce yazımı “Smurf”tur.

Açılımı “Small men under red flay”.

Yani “ Kızıl bayrak altında yaşayan küçük adamlar.”

Aynı şekilde Smurf “Socialist men under red father” Türkçesi, “Kırmızı baba altındaki sosyalist adamlar” olarak da bilinir.

Peki, bu sosyalist adamların belli başlı özellikleri nelerdir? diye bakarsak birkaç başlık altında şunları söyleyebiliriz;

Şirinler’ de para olmadan komünal bir yaşam sürdürülür.

Evet, yanlış okumadınız.

Şirinler ‘de dikkat edin o kadar alışveriş olayı yaşanır fakat bunların hiçbirinde para kullanılmaz.

Şirinler köyünde herkes kendine gerekli olan şeyleri bedava elde edebilir.

Yine köydeki 99 şirinden biri olan “Tembel Şirin” bile hiçbir iş yapmadığı halde tüm şirinlerle aynı standartlara sahiptir.

Bu durumda sosyalizmdeki “ Tembellik Hakkını” ifade eder.

Yine tüm şirinlerin lideri, babası Şirin Baba kızıl bir şapka giyer.

Bu giyim tarzıyla Karl Marx’ın bir kopyası, canlandırmasıdır adeta.

Şirinler köyünde bir tek bile ibadethane bulunmaz.

Ne kilise, ne cami, ne de havra…

Gerçi bu durumun böyle olması bir çizgi film için çok ta tartışılır bir eksiklik değildir.

Çünkü çocuklara hitap eden bir çizgi filmde dini ögelerin bulunmaması çok göze batmayabilir.

Zira hitap ettiği kitle bellidir nihayetinde.

Yine bir diğer özellik, şirin çileği tarlaları sadece bir şirine ait değildir.

Tüm Şirinler bu tarlada hak sahibidir.

Şirinler ’in düşmanı Gargamel ise papaz cübbesi giyer ve dini sembolize eder.

Gargamel kapitalizmin simgesi olan altın ve paraya çok düşkündür ve Şirinleri sürekli yemek ister.

Onlarla kavgası hiç bitmeyip, sürüp gider.

İşte bu sürüp giden kavga, Gargamel ’in misyonerliğini sembolize eder.

Bir de Gargamel ‘in kedisi “Azman” vardır hatırlayacağınız üzere.

Azman ise Amerika’nın peşinden ayrılmayan küçük ülkelerin bir prototipidir.

“Azman” isminin orijinal dilindeki karşılığı da “Azrail”dir.

Bunların dışında, Şirinlerin her birinin farklı farklı karakterize edilmiş unsurları vardır.

Örneğin; köydeki tek dişi karakter Şirine feminizmin, Süslü Şirin eşcinselliğin, Güçlü Şirin ise maço erkeğin bir yansımasıdır.

                                                     ***

Şirinler’ i ortaya çıkaran karikatürist Peyo ise gerçek bir komünisttir.

Filmin ilk çıktığı dönemde Dünya da iki kutuplu bir siyasi portre çiziyordu zaten.

Bir tarafta kapitalist Amerika Birleşik Devletleri, diğer bir tarafta Sovyet Sosyalist Cumhuriyetler Birliği…

Peyo, içinde bulunduğu dönemin siyasi atmosferinden etkilenipte mi Şirinler’ i ortaya çıkardı bilinmez, bu çizgi filmle büyüyen bir nesil olarak, çocuklara eşitliği, adaleti, mutluluğu, paylaşmayı, bir amaç etrafında farklı karakterlerin kenetlenebilindiğini göstermesi açısından da son derece başarılı olduğu yadsınamaz bir gerçektir.

Kim bilir, filmin sonunda denildiği gibi bizler de uslu birer çocuk kalabilmeyi başarabilirsek, Şirinler’ i görebilir miyiz sizce?

Samimiyet ile…

 

 

 

 

 


Başlık Kategori Yayın Tarihi
DÖNÜŞÜM Politika 23.04.2021
AN VE ZAMAN Felsefe 17.04.2021
PEŞİNDE OLDUĞUMUZ Felsefe 29.07.2018
SEÇİM İSTATİSTİKLERİ Politika 28.06.2018
SİYASİ ETİK MESELESİ Politika 04.06.2018
Başlık Kategori Yayın Tarihi
AK Parti'nin Akı, Karası Politika 01.06.2021
Üst Akıl Faaliyeti Politika 31.05.2021
FİLİSTİN’DE KALICI BARIŞ MÜMKÜN MÜ? Politika 19.05.2021
Şeytanın Oyunu Politika 03.05.2021
İftira Siyaseti Politika 01.05.2021

Bu yazıya ilk yorumu siz yazın.