ALİMLİK HADDİNİ BİLMEK DEĞİL CESARET VE İNZİVADIR

Genelde topluma, özelde ise Müslüman topluma ‘Haddini bil’, ‘Haddini bilmek erdemdir/fazilettir’gibi boyuneğdirici(boyun eğdirici), susturucu, pısırıklaştırıcı şeyler öğretmeye çalışanlar var; açık ki onların bu durumları cehaletlerinden ve dini inançlarının zorlamasından ileri gelmektedir çünkü ilah demek insanların boyuneğmesi, susması, köleleşmesi demektir yani tam da genelde sömürü düzenilerine(düzenlerine), özelde ise kapitalistlere yani özel sektöre yani patronlara, patroniçelere uygun bir durum yani ‘İşçiler hep düşük ücretle, sigortasız, sendikasız, haksız, hukuksuz çalışsalar ne güzel olur’ özlemi, hayali. Bu nedenle de sömürgenler derler ki ‘Bize itaat edin, bize karşı gelmeyin yoksa ilah size kızar, öfkelenir; nasıl olsa Öteki dünya’da hakkınızı alacaksınız, güzel ve iyi yaşayacaksınız’.

 

Onlar derler ki hep ‘Haddini bil, şunu yapma’; ‘Haddini bil, şunu söyleme’; ‘Haddini bil, hükümdara boyuneğ’; haddini bil, doğal felaketlere boyuneğ’.

 

Ey insanlar; bilim/ilim had bilmek demek değildir; haddini bilmemektir çünkü bilim demek düşünmek, kıyaslamak, araştırmak, incelemek, eleştirmek, hesap sormak, başkaldırmak(baş kaldırmak) demektir çünkü yoksa örnek ki yıldırımsavar(paratoner) yerine ilaha dua kullanılmakta olurdu; yine örnek ki hastalıkların ilahtan geldiği düşünülür ve mikroskop icat edilmezdi; yine örnek ki yağmuru ilahın yağdırdığı düşünülür ve meteorolojiye gerek olmazdı oysa meteoroloji yağmurun hangi günler, saat kaçta yağacağını bile bilebilmektedir artık.

 

Yani açık ki ‘Haddini bil’ demek; düşünmek, araştırmak, kıyaslamak, eleştirmek yasak; gerçeklere ve doğrulara ulaşmak yasak demektir.

 

Bilimin/İlimin ve alimin/bilimcinin tek bir haddi vardır; o da cesaret ve inzivadır; yani yanlışa, kötüye, zararlıya karşı cesaret, hayata/dünyaya/nefse karşı ise inziva.

 

Zaten ‘Haddini bil, haddini bilmek erdemdir’ diyenlere bakıldığında felsefel, bilimsel ve dini tanımlayan Din hadisileri açısında cehalet ve nefs, ve bunlara ek olarak bir de barbarlık içinde oldukları görülür.

 

Türkiye’de, ‘Haddini bilmek’i erdem olarak yaymaya çalışan kafayapısı(kafa yapısı) pısırık, köle bir Türkiye toplumu yaratmaya; İslam dünyası’nda, ‘Haddini bilmek’i erdem olarak yaymaya çalışan kafayapısı da pısırık, köle bir İslam dünyası yaratmaya çalışan ya da yol açan(yol açan) kafayapısıdır ki bundan da en büyük yararı ancak hükümdarlar, siyasetçiler ve özel sektör yarar sağlar.

 

Açık ki ‘Haddini bilmek’i erdem olarak göstermeye ve yaymaya çalışanlar felsefeye, bilime ve dini tanımlayan Din hadisileri’ne değil, kendilerine ve kurdukları yoz düzene boyuneğilmesini isteyenlerdir.

 

Evet; haddini bilme ki alim, alime, düşünür(filozof), bilge, bilimci olasın; gerçekleri ve doğruları bulasın, anlayasın.

 

Açık ki ‘Haddini bil, haddini bilmek’ kültürü kölelik ve barbarlık kültürüdür.

 

Bu halk eğer haddini bilseydi; Kurtuluş savaşı başarılamazdı; bugün, Türkiye var olamazdı.

 

Yani var oluş biçimi olarak alimlik, alimelik haddini bilmek değil; cesaret ve inzivadır.

 

Hadlerini bilmesi gerekenler felsefeye, bilime, Din hadisileri’ne sırtlarınıdönmüş(sırtlarını dönmüş) olanlardır; felsefeye, bilime, Din hadisileri’ne sarılmış olanlar değil çünkü onlar zaten felsefenin, bilimin ve Din hadisileri’nin doğru sınırları, doğru alanları, doğru dünyaları, doğru hakları içindedirler oysa felsefe, bilim ve Din hadisileri içinde olmayanlar yanlış sınırlar, yanlış alanlar, yanlış dünyalar, yanlış haklar içindedirler.

 

Yani had bilmek doğru bir şey ise; had bilmesi gerekenler felsefenin, bilimin ve Din hadisileri’nin dışında yaşayanlardır.

 

Haddini bilmek’in tek bir doğru ve iyi anlamı vardır, o da felsefe, bilim ve Din hadisileri’ni bilmektir; felsefeye, bilime ve Din hadisileri’ne uymaktır oysa ‘Haddini bil’ sözü ‘köleliğe, zorbalığa, yanlışa, kötüye, haksızlığa boyuneğ’ anlamında kullanılmaktadır günümüzde.

 

Haddini değil; felsefeyi, bilimi ve Din hadisileri’ni bil.

 

Haddini bilme; felsefeyi, bilimi, Din hadisileri’ni bil.

 

 

Necdet Gürçiftçi

Bağımsız, özgür, bilimsel, tarafsız; hiçbir dini inançtan ve hiçkimseden yana olmayan dinli ve bilge

İnternette yayınlandığı zaman: 28.4.19/02.12

 


Başlık Kategori Yayın Tarihi
CAMİLERDEN HOPARLÖRLER KALDIRILSIN Felsefe 15.09.2019
DİNSİZ OLMA İNSAN Şiir 14.09.2019
YALNIZCA SENİN ÇOCUĞUN DEĞİL Şiir 13.09.2019
SENİ SEVMENİN BİR YARARI VAR MI Şiir 12.09.2019
GÖNÜL NE YARARI VAR DERDİNİN BANA Şiir 11.09.2019
Başlık Kategori Yayın Tarihi
GERÇEĞİN TAHLİLİ Felsefe 06.09.2019
SIRRIN LİMİTLERİ Felsefe 31.08.2019
HAYIR! HAYIR! Felsefe 23.08.2019
Masadaki 19 Felsefe 08.08.2019
SANRILAR İMPARATORLUĞUNDAN AHLAKİ NORMOLOJİYE Felsefe 29.06.2019